Тема космос на английском языке для детей. Задания по английскому языку на тему "космос"

Скирдина О.В.

Класс:

8 «А» класс

Цели урока:

    Образовательный аспект

    расширение общего кругозора учащихся.

    Воспитательный аспект

    воспитание потребности в практическом использовании английского языка, любви и уважения к достижениям отечественной науки.

    Развивающий аспект

    развитие памяти и способности к восприятию изученной лексики; формирование интереса к изучению космоса, к строению солнечной системы, к достижениям и развитию космической индустрии и астрономии.

    Учебный аспект

    формирование лексико-грамматических навыков чтения, употребление грамматических времен (Present Perfect и Present Perfect Continuous); аудирования и устной и письменной речи по изучаемой теме,совершенствование владения монологической и диалогической речью по теме «Космос» расширение знаний и представлений учащихся по теме « Space ».

Задачи урока:

    Практиковать языковые навыки;

    Тренировать в употреблении в речи и в понимании лексики по теме "Развитие космонавтики. Планеты Солнечной системы";

    Формировать интерес учащихся к изучению английского языка;

    Воспитывать патриотическое отношение к Родине (акцентируя внимание на заслуги советской и российской космонавтики перед мировой наукой и техникой).

Тип урока:

Комбинированный урок

Используемые учебники и учебные пособия:

Биболетова М . З . Enjoy English-8

Используемое оборудование:

компьютер, мультимедийный проектор, экспозиционный экран, картинка на доске с изображением планеты Земля и знаменитых космонавтов; карточки с заданием для капитанов и для команд; схемы построения предложений в Present Perfect и Present Perfect Continuous, звездочки, космическая музыка.

Используемые ЦОР:

мультимедийная презентация

Ход урока

    Организационный момент

Good morning, students! We are glad to see you! We have an unusual lesson today. I invite you to take part in “A Mystery Travel” through space. Do you agree to join me in this travel?

Учитель приветствует учащихся и приглашает их отправиться в космическое путешествие, знакомит их с маршрутом полета по космическим станциям – этапам урока. Учащиеся знакомятся с правилами игры. Класс делится на 2 команды. В каждой команде выбирается капитан. Каждое задание оценивается определенным количеством звездочек. Победителем станет та команда, которая наберет наибольшее количество звездочек.

First of all Let’s revise the words on the topic “Space”. (для разминки, разогрева)

Учитель рисует схему, ребята называют слова (ассоциации, кот возникают у ребят со словом “ Space ”).

We see you are ready for our competition. Today we are going to fly round the Earth and to visit different space stations: “Space-Words”, “Scrabble” , “Planets”,

«The Solar System», “Competition of Captains”, "Historical Discourse", “Guessing Words”.

- We"ve got much work to do today. We"ll remember some facts from the history of space exploration, you"ll tell us what you know about planets of Solar System, you are going to do some exercises and of course we"ll learn much interesting.

- Let’s begin! 5, 4, 3, 2, 1. Start! (звучит космическая музыка)

II. Основная часть урока

    Конкурс “ Space -Words”

- You should match the words and transcriptions.

Mercury

Uranus

Jupiter

Venus

Neptune

Earth

Saturn

Mars

[ "sætən ]

[ ]

[ ɝ θ ]

[ "juər(ə)nəs ]

[ "neptjuːn ]

[ ma : z ]

2. Конкурс “Scrabble”

You must guess some words. But the letters have mixed. Make up the words putting these letters in the right order. For each word you can get a star.

Учитель предлагает учащимся разгадать слова, буквы которых перемешались.

Зашифрованные слова:

exploration, galaxy, telescope, universe, planet, satellite, launch, atmosphere, star, astronaut, spacesuit, research, problem, spaceman

    Конкурс « Планеты » - “Planets”

Now let"s see how well you know the planets of the solar system. We are going to see the presentation. There are many riddles. Which team will answer more questions - the winner in this part of the competition.

Экипажи отвечают на 5 вопросов по очереди (презентация).

    Reddish sky above

    The vast canyon

    The fourth planet

    The huge volcano

    Named for the god of war (Mars)

    Most windy

    Rings and moons

    Takes 160 to go round the sun(Neptune)

    The farthest planet

    Strange orbit

    Sometimes it is closer to the sun (Pluto)

    Spins at an angle

    Pale blue-green cloudy atmosphere

    15 moons and two rings

    42 years of sunlight

    42 years of darkness (Uranus)

    The hottest planet

    Volcanoes

    Named after the god of truth and justice (Venus)

The large bright object in the sky that gives us light and heat, and around which the Earth moves (The Sun)

The planet that we live on (Earth)

A machine that has been sent into space (a satellite)

The round object that you can see shining in the sky at night (the Moon)

    «The Solar System»

Let’s go to the Solar System and put the planets in the correct order to the Sun.

You have the cards with planets. Let’s imagine that you each of you are a planet. You should arrange in a row such way, as the planets are from the sun, keeping the cards in your hands. Which team will be the first – the winner of this part.

Это задание выполняется участниками, где необходимо быстрее другого экипажа расставить названия планет в том порядке, как они движутся вокруг Солнца. Участники выстраиваются в шеренгу в том порядке, как планеты расположены по отношению к Солнцу, держа карточки в руках.

    Конкурс капитанов - “Competition of Captains”

Now I want the captains of our teams to work in outer space.

You will get cards. You must explain the following facts using Present Perfect or Present Perfect Continuous

Учитель приглашает капитанов команд выйти в открытый космос и выполнить задание отдельно от команды, которая в это время будет занята другой работой.

Капитанам предстоит объяснить некоторые факты, используя глаголы в нужном времени (см. приложение № 1).

Other members of the teams also get cards. You must choose the correct form of the verb.

Командам нужно выбрать правильные формы глаголов и вставить их в предложения (см. приложение № 2).

Предварительно проверяется готовность к работе – знание правил употребления и построения предложений в Present Perfect и Present Perfect Continuous. Оба конкурса учитель предлагает оценить жюри, Максимальный балл – 5 звездочек.

6. Конкурс "Historical Discourse"

    When was the first man’s flight to the open space? (12.04.1961)

    What country was the first to send a man to the space ? (The USSR )

    What’s the first man’s name who had been in space ? (Y.Gagarin)

    How is the first space rocket of the USSR called? (Vostok)

    Name the cosmodrome ,the spacecraft started from .(Baikonur)

    What’s her name? It’s a woman who was the first among the women to have flight to the space. (V.Tereshkova)

    Who and when made the first going out to the open space ? (A. Leonov)

7. P uzzle “Guessing Words”

- The last task – the wordsearch. And we will count the points.

III. Подведение итогов

That’s all for today. You have worked during the lesson very well. Thank you for your work. Now it’s time to finish our work and to come back home. It is interesting to know who the winner today is. Let’s clap our hands! Congratulations! The lesson is over. Good bye.

Учитель благодарит детей за работу, подводит итоги соревнования и поздравляет победителей.

_____________

_____________

Космос всегда притягивал человека своей непостижимостью, загадочностью и труднодоступностью. Знания о нем накапливались сотнями, если не тысячами лет, и только в 20 веке ученые совершили значительный прорыв в области изучения и освоения космоса. Сегодня человечество всерьез задумывается о жизни за пределами нашей планеты, и мы подумали, что видео по соответствующей тематике будет для вас интересным и полезным.

Из видео вы узнаете о возможности колонизации других планет и создания отдельных поселений вне территории Земли, сможете потренироваться в аудировании, а также пополните свой словарный запас.

Данный материал рассчитан на изучающих английский с уровнем и выше.

Для начала прочитайте инструкцию о том, как пользоваться этой статьей, чтобы она принесла наибольший эффект.

How and where to colonize space - как и где заселять космос

Текст Словосочетания
Hi! I’m Joe Strout. I have two boys, 10 and 14 years old, and three of us have been working for the last year or so on a video game about space settlement . But it’s not just a game. In fact, it’s the most detailed and accurate space colony simulation program that has ever been made. а space settlement - космическое поселение
detailed - подробный
accurate - точный, доскональный
а space colony - космическая колония, поселение
а simulation program - программа имитационного моделирования
We simulate everything from gravity, radiation, and rotational dynamics down to individual buildings and traffic paths for the people inside. All this is quite a lot of work as you can imagine. But we feel it’s important. For my part, I’d say it’s the most important project I’ve ever worked on. I’d like to share with you some of the big ideas behind it and why it matters so much. a traffic path - полоса уличного движения
it matters - это имеет значение, это важно
In the early days of space exploration things proceeded very rapidly . Twelve years from Sputnik to the first Moon landing . People assumed this pace of change would continue and we would soon be moving into space in large numbers. So researchers looked carefully whether the best site for a growing society is Earth, the Moon, Mars, some other planet or somewhere else entirely . space exploration - освоение космоса
to proceed - происходить, развиваться, разворачиваться
rapidly - быстро, стремительно
Moon landing - высадка на Луну
to assume - допускать, предполагать
pace - темп, скорость
a researcher - исследователь
а site - место, площадка
somewhere else entirely /ɪnˈtaɪəlɪ/ - в совершенно другом месте
Surprisingly, they found the answer to be inescapable : the best site is somewhere else entirely. Researchers concluded that the best place for humanity to live in space isn’t on the surface of any planet or Moon, but rather in free-floating orbital space colonies. Numerous papers were written and studies were done working out the details. This was just before the Space Shuttle, which was expected to dramatically lower the cost to orbit . The cost analysis showed that we could have orbital cities of tens of thousands of people, perhaps by 1995 or so. inescapable - неизбежный, неотвратимый
to conclude - сделать вывод
humanity - человечество
on the surface - на поверхности
numerous - многочисленный
to work out - вычислять, прорабатывать, разбираться
dramatically lower the cost - значительно снизить стоимость
an orbit - орбита
tens of thousands - десятки тысяч
Well, obviously that didn’t happen. The Shuttle program turned out to be quite a bit more expensive than expected, and funding for the space program was reduced . Also the energy crisis of the 1970s temporarily abated , reducing the need to look for clean, cheap energy sources such as space-based solar power . So we retreated to low Earth orbit going around in circles for more than three decades . obviously - очевидно
to turn out - выясняться, оказываться
funding - финансирование
to be reduced - быть сокращенным, уменьшенным
to abate temporarily - временно снизиться, уменьшиться; пойти на спад
an energy source - источник энергии
space-based solar power - космическая солнечная электростанция
to retreat /rɪˈtriːt/ - отказываться, отступать
a decade - десятилетие
But now things are changing again. Private enterprises are entering the space business in an aggressive way with ventures like SpaceX reducing the cost to orbit down to the sort of levels we were expecting in the 70s. Virgin Galactic is preparing to make routine passenger flights to the edge of space. Bigelow Aerospace has tested private inflatable space stations, and several companies are now seriously proposing to mine near-Earth asteroids. So, amidst all this renewed activity, people are starting to think again about colonizing space. a private enterprise - частное предприятие
а venture - авантюра, рискованное предприятие или начинание
an edge - край
inflatable - надувной
to propose - предлагать
to mine - взрывать
amidst - в условиях, среди
But what destinations do people think about?
The top of the list is, as always, Mars. Mars holds fascination for us, and it has been a target of colonization dreams since the early days of space exploration.
a destination - место назначения
fascination /fæsɪˈneɪʃn/ - притягательность, пленительность
a target - цель
since /sɪns/ - с того момента, как
Next up is the Moon, which has the unique advantage of being only a few days away all the time. A few thinkers have considered Venus, which might support floating cities at just the right level in the atmosphere to have Earth-like temperatures and pressures . And then, so far down on the list, that most people don’t even give it any thought , orbital space colonies. So let’s talk about those. How do they work? And should we be giving them more attention? a few - немного, несколько
to consider - рассматривать, учитывать
a floating city - плавучий (парящий) город
pressure - давление
to give some (any) thought - всерьез задуматься
First, let’s look at gravity . We know that one Earth’s gravity, like what we’re all sitting in right now, is good for us. And we know from years of living aboard space stations that zero gravity is not healthy for us. It causes bones and muscles to weaken , immune deficiency , heart problems, and increased risk of things like kidney stones . gravity - гравитация, притяжение
aboard - на борту
to cause - вызывать, быть причиной
to weaken - ослаблять
immune deficiency - иммунодефицит
an increased risk - повышенный риск
a kidney stone - камень в почках
But what do we know about intermediate levels of gravity, like the 1/3 G on Mars, or the 1/6 G on the Moon? Well, here is what we know: nothing. Nobody has ever lived at any intermediate level of gravity for more than a few days, so we just don’t know the effects of these G levels, even on adults . Much less children, who are likely to be more susceptible to developmental problems . intermediate - промежуточный, средний
an adult - взрослый
susceptible /səˈseptəbl/ - восприимчивый, чувствительный
a developmental problem - проблема, связанная с развитием
This is a big problem for planetary colonies, because you can’t get Earth-like gravity anywhere except Earth and possibly Venus. But without children you don’t have a colony, you have at best an outpost . except - кроме
possibly - возможно
at best - в лучшем случае
an outpost - отдаленное поселение, представительство, застава
Orbital space colonies produce pseudo gravity through rotation , just like amusement park rides some of you may have tried. The larger the radius of rotation is, the slower it can spin and still produce an Earth-like gravity. A one-kilometer colony, for example, only needs to spin 1.3 times each minute to produce one Earth’s gravity. pseudo /ˈsjuːdəʊ/ - псевдо
rotation - вращение
an amusement park ride - аттракцион в парке развлечений
to spin - крутиться, вращаться
each - каждый
Of course, if we discover that less gravity is acceptable , then we can either build smaller or spin slower. In fact, one cool thing about an orbital colony is that you can have multiple , different levels of gravity at the same time. Higher decks , closer to the spin axes have proportionally less gravity. So maybe if we’ll find that elderly or injured patients are safer at 1/2 G, they can just stay on a higher deck. to discover - обнаруживать
acceptable - допустимый
either ... or... - или... или...
multiple - многочисленный
a deck - палуба, площадка
a spin axe - ось вращения
the elderly - пожилые
an injured patient - травмированный/раненный пациент
And in the center, you can have zero gravity sports and recreation , and still be at home in time for dinner. recreation - отдых, развлечение
OK, let’s talk about radiation. Free space is filled with radiation from the Sun, and much harder radiation in the form of cosmic rays which stream in from all directions . Here on Earth we’re protected largely by the Earth’s magnetic field , and secondarily by the tons of air above our heads. Mars, Venus and the Moon have no significant magnetic fields. And apart from Venus, not much atmosphere either. So every time you step outside there, you’re dosing yourself with radiation. You’d have to stay underground most of the time to avoid problems like cataracts, cancer and infertility . free space - свободное пространство
be filled with - быть наполненным чем-либо
a cosmic ray - космическое излучение, луч
to stream in - вливаться
a direction - направление
a magnetic field - магнитное поле
significant - значимый, важный
to step outside - выходить
to avoid - избегать
cancer - рак (болезнь)
infertility - бесплодие
Orbital space colonies are built outside-in . We’re going to need a few meters of soil beneath our feet anyway to support a robust biosphere. And that alone provides substantial shielding against space radiation. outside-in - наизнанку
soil beneath /bɪˈniːθ/ our feet - почва у нас под ногами
robust - крепкий, прочный
substantial shielding /ˈʃiːldɪŋ/ - усиленная защита
In fact, a colony in a low Earth orbit would have less radiation inside than we experience here on Earth. Outside of Earth’s magnetic field some additional shielding might be necessary, but it’s still nicer to have that beneath your feet than over your head. to experience - ощущать, испытывать
I’m going to touch only briefly upon the day/night cycle. Obviously, we evolved with the 24-hour day. The Martian day is very similar: 24.6 hours, and this may be a part of our fascination with Mars. A space colony would have exactly the day length that you want, most likely, matching Earth’s. Daylight would either be sunlight, reflected into the habitat through shield mirrors, or artificial lighting, but so far overhead that it produces an outdoorsy daytime feel . to touch upon - затрагивать, упоминать
to evolve - развиваться
matching - совпадающий
daylight - дневной свет
reflected - отражаемый
a habitat - среда обитания, место проживания
an outdoorsy daytime feel - ощущение пребывания на улице в дневное время
So you can probably tell by now that I see a lot of advantages to orbital colonies. As soon as you let go of the assumption that we need a planetary surface to live on, you quickly come to the conclusion that orbital space colonies are the best place to be. In short, we can do better than Mars. as soon as - как только
to let go - отпустить
an assumption - предположение
to come to the conclusion - прийти к выводу
This is why my sons and I are building our game which we called “High Frontier ”. We have built it to be as accurate as possible: the physics, radiation levels, ecology and everything else is based on real science . So players of the game aren’t just playing, they’re exploring the vast design space and finding solutions that might actually work. a frontier /ˈfrʌntɪə/ - граница, рубеж
to be based on - быть основанным на
science - наука
vast - обширный
a solution - решение, выход из ситуации
At the very least , they’re learning about an alternative to planetary colonies. And we hope that someday some of those smart, educated players might help to make it actually happen. When it does, it might unfold something like this. The little green dots you see here represent orbital space colonies. Each one is home to anywhere from 10 thousand to 10 million men, women and children. at the very least - как минимум
to unfold - разворачиваться, происходить
a dot - точка
to represent - представлять
А recent work based in part upon “High Frontier” has shown its best to begin in low Earth orbit, within the Earth’s magnetic field. But we’ll expand from there to higher Earth orbits, and then orbits near the Moon. After that, colonies around Mars might make sense with its two moons providing materials. recent - недавний, крайний
within - в рамках
to expand - расширять
to make sense - иметь смысл
From there we’ll expand into the Asteroid Belt with an estimated billion or so objects, at least 100 meters in diameter, which may not sound like much, but a 100-meter asteroid weighs about 10 million metric tons. In fact, experts estimate that there is enough material in the main Asteroid Belt alone to build space colonies with the combined area of 3000 times the livable land area of Earth. the Asteroid Belt - пояс астероидов
estimated - установленный
a billion - миллиард
to weigh - весить
enough - достаточно
a livable land area - территория суши, пригодная для жизни
And then there are more asteroids in Jupiter’s orbit, and of course the Jovian System itself which has dozens of minor moons and rings massing about 10 billion tons. the Jovian System - Юпитерианская (кольцевая) система
a dozen /dʌzn/ - дюжина
minor /ˈmaɪnə/ - меньший, второстепенный
massing - с массой
After that we’ll move to the Saturn System which has similar resources. Just think of the view you would have out of the windows there! to move - (про)двигаться
a view - вид
And then onward to Uranus and Neptun. And then the Kuiper Belt , with an estimated 70 thousand dwarf planets out in the cold and dark. onward - далее, вперед
the Kuiper Belt - пояс Койпера
a dwarf planet - карликовая планета
The Solar System is vastly larger and richer than most people realize . It’s full of exactly the materials and energy that we need. And remember, unlike past human migrations, there are no ecosystems here, no natives that will be displaced ; these are sterile chunks of ice and rock just waiting for us to bring warmth, and light, and life. the Solar System - Солнечная система
to realize - осознавать, понимать
a native - местный житель
to be displaced - смещать, быть перемещенным
a chunk of rock - кусок камня
This greening of the Solar System, turning dead chunks of rock into millions of inside out worlds full of trees, and birds, and bugs , and people. This is the bright future I see for us. And it all starts here: smart, enthusiastic kids are playing a video game where they get to decide how and where to build space colonies, how to run them when they are built, how to balance the ecosystem, manage resources and budgets, and educate each generation . That’s why we’re building “High Frontier” and that’s why it’s not just a game. greening - озеленение, экологизация
inside out - вывернутый наизнанку
а bug - жук
enthusiastic - увлеченный, мотивированный
to run - управлять
а generation - поколение

Минута грамматики

Как вы наверняка заметили, в видео представлены различные грамматические времена, мы подробнее остановимся на временах группы Perfect: Present Perfect и Present Perfect Continuous.

Начнем с того, что в этих временах мы используем вспомогательный глагол have/has. Для времени Present Perfect в качестве основного глагола мы берем 3 форму (Past Participle), если он неправильный (irregular), а к правильному глаголу (regular) добавляем окончание -ed.

We have built it to be as accurate as possible. - Мы разработали ее, чтобы она (игра) была максимально точной.
Bigelow Aerospace has tested private inflatable space stations. - Компания Bigelow Aerospace провела тестирование частных надувных орбитальных станций.

Мы используем Present Perfect для указания уже произошедшего, завершенного действия, результат которого имеет значение или последствия в настоящем.

А recent work based in part upon “High Frontier” has shown its best to begin in low Earth orbit. - Недавняя работа, частично основанная на игре High Frontier, показала , что лучше всего начать на низкой околоземной орбите.
Nobody has ever lived at any intermediate level of gravity for more than a few days. - Никто никогда не жил при среднем уровне гравитации больше чем несколько дней.

Обратите внимание на слова recent (недавний) и ever (когда-либо). Они указывают на актуальность и результативность информации на сегодняшний день.

Напоследок предлагаем пройти небольшой тест по изученной лексике и грамматике.

Тест по теме «Видеоурок: учим английский и осваиваем космос»

Также мы составили файл с новой лексикой из нашей статьи. Вы можете скачать его по ссылке ниже.

(*.pdf, 318 Кб)

Надеемся, этот урок был вам полезен, вы пополнили свой словарный запас, повторили грамматику и получили порцию познавательной информации. Изучайте космос, применяя английский!

A) hundreds B) millions C) billions

2. How many kilometres is an astronomical unit?

A) 150million B) 170 million C) 180 million

3. An astronomical unit is the distance from…

A) the sun to other stars B) Earth to the sun C) Earth to the moon

4. How many kilometres is a light-year?

A) 7, 46 trillion km B) 8, 46 trillion km C) 9, 46 trillion km

5. Which planet is closest to the sun?

A) Mercury B) Venus C) Mars

6. Which planet is farthest to the sun?

A) Saturn B) Uranus C) Neptune

7. How big is the Milky Way galaxy? It is about …

A) 200,000 light-years B) 150,000 light-years C) 100,000 light-years

8. The Milky Way is a ….galaxy

A) spiral B) spherical C) round

9. Proxima Centauri is a (an)…..

A) planet B) star C) asteroid

10. New stars form near the centre of a …

A) solar system B) galaxy C) sun

Stars

11. What is a nebula?

A) a hot ball of glowing gasses B) a cloud of dust and gas C) a dim star

12. Where do stars start life?

A) in a nebula B) in a constellation C) in a black hole

13. What does a main sequence star burn as fuel?

A) hydrogen B) oxygen C) helium

14. A supergiant might explode and become a …

A) nebula B) white dwarf C) supernova

15. What happens to a red giant at the end of its life? It shrinks and becomes …

A) a white dwarf B) a planet C) a black hole

Our Solar System

16. What are comets made of?

A) rock and metal B) gasses and metal C) ice, rock and gasses

17. Asteroids are large chunks of …

A) rock and gasses B) rock and metal C) ice and metal

18. How many moons move around Jupiter?

A) about 60 B) about 30 C) about 15

19. How do comets revolve around the sun?

A) in oval orbits B) in circular orbits C) in triangular orbits

20. The largest planet in our solar system is…

A) Jupiter B) Neptune C) Earth

21. Halley’s comet appears every …

A) 45 years B) 67 years C) 76 years

22. What does Halley’s comet orbit?

23. A comet’s glowing tail is made of …

A) metal B) gas C) ice

24. What is Jupiter’s Great Red Spot?

A) a giant comet B) a giant storm C) a giant asteroid

25. Asteroids and meteoroids orbit …

A) the sun B) the moon C) Earth

Earth, the Moon, the Sun

26. How long does it take Earth to revolve once around the sun?

27. Earth rotates on its axis once every

A) 24 hours B) 336 days C) 365 days

28. The tilt of Earth’s axis causes …..

A) days B) nights C) seasons

29. How many phases does the moon have?

A) 8 B) 6 C) 4

30. Who first suggested that Earth moves around the sun?

A) Galileo B) Copernicus C) Socrates

31. The part of Earth facing away from the sun has …

A) winter B) day C) night

32. The part of Earth facing the sun has …

A) night B) summer C) day

33. When the northern half of Earth tilts away from the sun, it is ……there.

A) summer B) winter C) night

34. What season is it in the USA when it is winter in South America?

A) winter B) summer C) autumn

35. An equinox happens on the first day of…

A) winter B) spring C) summer

Eclipses and Tides

  1. The ocean water rises during ….

A) high tide B) low tide C) eclipses

37. A …happens when the moon passes between the sun and Earth

A) lunar eclipse B) solar eclipse C) neap tide

38. The sun, the moon and Earth line up during ….

A) a full moon B) a third-quarter moon C) neap tide

39. In a total solar eclipse, people on Earth see a glow around …

A) the sun B) Earth C) the moon

40. Tides make sea levels …

A) block sunlight B) rise and fall C) cause shadows

Space Exploration

41. When did scientists first build telescopes?

A) in the 17 th century B) in the 18 th century C) in the 19 th century

42. Satellites can send ….to and from Earth

A) booster rockets B) launchpads C) radio waves

43. When did the USSR launch the first satellite called “Sputnik”?

A) in 1957 B) in 1968 C) in 1958

44. Who was the first person to orbit Earth?

A) Yuri Gagarin B) Neil Armstrong C) Buzz Aldrin

45. When did John Glenn orbit Earth?

A) in 1965 B) in 1962 C) in 1964

46. Who was the first animal in space?

A) Laika the dog B) Strelka the dog C) Vaska the cat

47. When did Apollo11 astronauts walk on the moon?

A) in 1966 B) in1969 C) in 1967

48. Who launched the first liquid fueled rocket in 1926?

A) J. Glenn B) P. Vinogradov C) R. Goddard

49. When did the US Space Shuttle make its first flight?

A) in 1981 B) in 1982 C) in 1983

50. When was the Hubble telescope launched?

A) in 1889 B) in 1990 C) in 1991

Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром презентаций создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com


Подписи к слайдам:

Space Stars Our Solar System Eclipses and Tides Earth, The Moon, the Sun Space Exploration

space 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

1.How many galaxies are there in the universe? hundreds B) millions C) billions

2. How many kilometres is an astronomical unit? A)150million B) 170 million C) 180 million

3. An astronomical unit is the distance from… the sun to other stars B) Earth to the sun C) Earth to the moon

4.How many kilometres is a light-year? 7, 46 trillion km B) 8, 46 trillion km C) 9, 46 trillion km

5. Which planet is closest to the sun? Mercury B) Venus C) Mars

6. Which planet is farthest to the sun? Saturn B) Uranus C) Neptune

7. How big is the Milky Way galaxy? It is about … 200,000 light-years B) 150,000 light-years C) 100,000 light-years

8. The Milky Way is a ….galaxy spiral B) spherical C) round

9. Proxima Centauri is a (an)….. planet B) star C) asteroid

10. New stars form near the centre of a … solar system B) galaxy C) sun

1.What is a nebula? a hot ball of glowing gasses B) a cloud of dust and gas C) a dim star

2. Where do stars start life? A) in a nebula B) in a constellation C) in a black hole

3.What does a main sequence star burn as fuel? A) hydrogen B) oxygen C) helium

4. A supergiant might explode and become a … nebula B) white dwarf C) supernova

5. What happens to a red giant at the end of its life? It shrinks and becomes … a white dwarf B) a planet C) a black hole

Eclipses and Tides 1 2 3 4 5

1.The ocean water rises during …. high tide B) low tide C) eclipses

2.A …happens when the moon passes between the sun and Earth A) lunar eclipse B) solar eclipse C) neap tide

3.The sun, the moon and Earth line up during …. a full moon B) a third-quarter moon C) neap tide

4. In a total solar eclipse, people on Earth see a glow around … A) the sun B) Earth C) the moon

5. Tides make sea levels … A) block sunlight B) rise and fall C) cause shadows

Our Solar System 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

What are comets made of? rock and metal B) gasses and metal C) ice, rock and gasses

2. Asteroids are large chunks of … A) rock and gasses B) rock and metal C) ice and metal

3 . How many moons move around Jupiter? A) about 60 B) about 30 C) about 15

4. How do comets revolve around the sun? A) in oval orbits B) in circular orbits C) in triangular orbits

5. The largest planet in our solar system is… A) Jupiter B) Neptune C) Earth

6. Halley’s comet appears every … 45 years 67 years C) 76 years

7. What does Halley’s comet orbit? the sun B) Earth C) the moon

8. A comet’s glowing tail is made of … metal B) gas C) ice

9. What is Jupiter’s Great Red Spot? a giant comet B) a giant storm C) a giant asteroid

1 0. Asteroids and meteoroids orbit … the sun B) the moon C) Earth

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Earth, the Moon, the Sun

1. How long does it take Earth to revolve once around the sun ? 24 hours B) 336 days C) 365 days

2. Earth rotates on its axis once every ? 24 hours B) 336 days C) 365 days

3. The tilt of Earth’s axis causes …..? days B) nights C) seasons

4. How many phases does the moon have? 8 B) 6 C) 4

5. Who first suggested that Earth moves around the sun? Galileo B) Copernicus C) Socrates

6.The part of Earth facing away from the sun has … winter B) day C) night

7 . The part of Earth facing the sun has … night B) summer C) day

8 . When the northern half of Earth tilts away from the sun, it is ……there. A) summer B) winter C) night

9. What season is it in the USA when it is winter in South America? winter B) summer C) autumn

10. An equinox happens on the first day of… winter B) spring C) summer

Space Exploration 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

1. When did scientists first build telescopes? in the 17th century B) in the 18th century C) in the 19th century

2. Satellites can send ….to and from Earth booster rockets launchpads C) radio waves

3. When did the USSR launch the first satellite called “Sputnik”? A) in 1957 B) in 1968 C) in 1958

4. Who was the first person to orbit Earth? Yuri Gagarin B) Neil Armstrong C) Buzz Aldrin

5. When did John Glenn orbit Earth? in 1965 B) in 1962 C) in 1964

6. Who was the first animal in space? Laika the dog B) Strelka the dog C) Vaska the cat

7. When did Apollo11 astronauts walk on the Moon? in 1966 B) in1969 C) in 1967

8. Who launched the first liquid fueled rocket in 1926? J. Glenn B) P. Vinogradov C) R. Goddard

9. When did the US Space Shuttle make its first flight? in 1981 B) in 1982 C) in 1983

10. When was the Hubble telescope launched? in 1889 B) in 1990 C) in 1991


Данную викторину проводила во всех классах с 7 по 11 и везде вызвала интерес. Удивило то, что дети так интересуются и так много знают. Викторина снабжена анимацией, так что правильный ответ покажется по щелчку.

Просмотр содержимого документа
«Викторина "Космос" на английском языке»

SPACE QUIZ

Zhilina Larisa Iliyasovna, LND


The gravity on Mars is less than ________ per cent of that on Earth.


The Sun is __________ years old.

3,5 billion

4,5 billion

6 billion


A hurricane the size of Earth has been raging on ________ for the past 300 years.


The exploding star is known as a ________ and produces as much energy in a few months as the sun would over billions of years.

supernova


The three main types of _________ are made of stone, iron or a mixture of the two.

meteorite


________ meteors enter the Earth’s atmosphere every day! Luckily most of them are only the size of a grain of sand.

1,5 billion

one billion

one million

5 million

2 million

20 million


Light is the fastest thing in the universe and travels at more than ____________per second.

112.000 miles

300.000 km

250.000 km

155.000 miles

180.000 km

180.000 miles


It takes one day for the Earth to rotate once on its axis. How long exactly does it last?

23 hours and 56 minutes


The daytime temperature on Mercury is about _______ degrees Celsius.


It takes Saturn more than ______ years to orbit the Sun.


How is the earthquake on the moon called?

moonquake


_______ was called the Georgian Planet, after king George III.


The Earth is travelling through space at an astonishing speed ________kilometres per hour.


_______ is shrouded in clouds of sulphur dioxide and sulphuric acid.


The biggest stars in the galaxy are called ______ and ______. A red _____ can be 1.500 times bigger than the Sun!

supergiants

hypergiants


Татьяна Лазаренко
Конспект НОД по английскому языку «Путешествие в космос» для детей старшего дошкольного возраста

Негосударственное дошкольное учреждение «Детский сад № 206 ОАО «РЖД»

Конспект непосредственной образовательной деятельности

«Путешествие в космос »

Для детей старшего дошкольного возраста

Составила :

Педагог доп. образования по обучению

английскому языку второй квалификационной категории

Лазаренко Т. Ю.

г. Тайшет

Направление деятельности : познавательно речевое.

Интеграция образовательных областей : «Здоровье» , «Познание» , «Коммуникация» , «Чтение художественной литературы» , «Художественное творчество» ,

Виды детской деятельности : игровая, коммуникативная, восприятие художественной литературы.

Формы организации : подгруппа.

Задачи :

1. Активизировать и закрепить лексические единицы по темам «Цвета» , «Продукты» , «Овощи, фрукты» , «Мое лицо» , «Счет до 10» .

2. Развивать навыки устной речи, память, внимание и мышление.

3. Воспитывать умение быть целеустремленным и чувство сострадания к окружающим.

Планируемый результат :

Хорошо владеют изученной лексикой.

Имеют представление о космосе .

Оборудование и материалы :

ПК с выходом в интернет, интерактивная доска, Презентация SMART Notebook, мягкая игрушка (обезьянка Pam).

Ход непосредственной образовательной деятельности

Hello, Children! How are you? What season is it now?

(1 слайд) Сегодня мы с вами отправимся в космическое путешествие на этом космическом корабле (spaceship). (обратить внимание на корабль) . Корабль наш международный. Это значит что здесь люди разных национальностей и все они говорят на своих национальных языках . (2 слайд)

Какие национальности вы знаете?

Так как же мы сможем общаться, если все говорят на разных языках ?

Правильно, существует такой международный язык , на котором говорят во всех странах, и этот язык- английский . Поэтому английский язык очень важно знать . И мы с вами будет говорить тоже на английском языке во время нашего путешествия . Но мы с вами не просто будем путешествовать . У нас очень серьезное задание.

Посмотрите вокруг, кого не хватает сегодня с нами?

Правильно, сегодня с нами нет Pam. Наша Pam заблудилась в космосе и нам нужно спасти ее. (3 слайд) Для этого нам надо поискать ее на различных планетах, а чтобы попасть на эти планеты, надо выполнить различные задания.

Are you ready to help Pam?

Но мы еще не можем полететь, т. к не запаслись питанием. Look here. What products do you know? (4 слайд)

(Дети называют продукты) . Возьмем с собой эти продукты? Мы сможем взять их только тогда, когда выполним задание.

Вы знаете из чего сделаны или откуда произошли эти продукты? Вам нужно соотнести продукт и откуда он произошел. (1 ребенок)

Справились с заданием, теперь мы можем лететь.

Close your eyes and count to ten. Open your eyes.

(5 слайд) Итак, мы в космосе . На одной из планет, которая называется Blue planet. Давайте посмотрим есть ли здесь Pam.

Вы ее видите? Нет, значит нам надо лететь дальше.

Но, ребята, посмотрите, на этой планете живут инопланетяне и они очень худенькие и больные. Им не хватает витаминов. А в чем содержится много витаминов? Давайте поможем инопланетянам и угостим их овощами и фруктами. (6 слайд) Посмотрите, здесь все овощи и фрукты перемешаны. Давайте соберем отдельно фрукты и отдельно овощи и назовем их. (по одному ребенку) .

Мы с вами угостили жителей этой планеты. Теперь они поправятся и будут здоровыми. А чтобы мы были здоровыми, давайте сделаем разминку.

Физминутка (Clap your hands).

Я по городу люблю бегать в джинсах цвета blue;

Нам давали на обед помидоры цвета red;

А лимон, когда он спелый, носит шкурку цвета yellow;

А зелёный мандарин носит шкурку цвета green;

Чернокожий человек по-английски будет black ;

По утрам не забывай чистить зубы цвета white;

Серый волк – гроза зверей, носит шубку цвета grey;

А медведь смешон, забавен, носит шубку цвета brown.

Молодцы, знаете цвета. Теперь мы можем здесь приземлиться, но сначала давайте поиграем в любимую игру жителей этой планеты. Вам надо найти пары одинакового цвета. (8,9 слайды) .

Вам понравилась игра? А теперь давайте посмотрим есть ли здесь Pam. (10 слайд) Здесь ее тоже нет, поэтому нам надо лететь дальше.

Следующая планета Red planet. На этой планете живут инопланетяне и они очень любят когда рисуют их портрет. Давайте нарисуем их портрет, чтобы они разрешили поискать Pam на их планете. Я вам буду загадывать загадки про части лица, кто отгадает, тот рисует эту часть лица. (11 слайд)

1. В кране нам журчит водица :

«Мойте чище ваши.» (лица)

2. Кто что вкусное принёс -

Всё учует детский. (нос)

3. Чтобы в цель попасть хоть раз,

Нужен острый, меткий. (глаз)

4. Не лишился друг чтоб слуха,

Не кричи ему ты в. (ухо)

5. Я у Хомки-хомяка брал вчера уроки,

Как получше набивать угощеньем. (щёки)

6. Нет обидчивее Любы -

Очень часто дует. (губы)

7. Не сеют, не сажают,

Сами вырастают. (волосы)

Молодцы, инопланетянам понравился ваш портрет и они разрешают залететь на их планету и поискать Pam.

Есть здесь Pam? Да! (12 слайд)

Давайте посчитаем до 3, чтобы она могла попасть на наш корабль. (дети считают до 3, Pam приближается и оказывается на руках у педагога) (13 слайд)

Молодцы, ребята, вы справились со всеми заданиями и нашли Pam. Теперь она снова будет приходить вместе со мной к вам.

Посмотрите, вам инопланетяне написали послание : You are very clever children.

А теперь, чтобы нам приземлиться на Землю close your eyes and count to 5. Open your eyes. Мы снова на Земле.

К сожалению, наше путешествие дошло к концу и нам пора прощаться.

А давайте пожелаем удачи нашим гостям.